Manuskripthold v/ Sanne Munk Jensen

Lær at skrive tryllebindende dialoger

Et manuskript har mange forskellige former alt efter det format, det skal bruges til – fx film, TV, serier, teater, podcasts etc. Fælles for manuskripter er dog, at de ikke er det endelige produkt; et manuskript er i stedet en slags opskrift, et fundament, en skriftlig skitsetegning, som danner udgangspunktet for en instruktion. På manuskriptholdet får du overblik og indblik i disse formater, du undervises i at tænke i lyd og i billeder, du får instruktion i særlige manuskriptteknikker, og du får både i grupper og på egen hånd mulighed for at prøve kræfter med disse. Til sidst skal du selv skrive et manus til kortfilm, hvoraf en af scenerne skal kunne optages på lyd; dvs. at du både får dit manus med i den fælles antologi, og at et stykke af dit manus rent faktisk indspilles. 

Jeg glæder mig rigtig meget til at læse din ansøgning. 

Om Sanne Munk Jensen

Lige siden, jeg var barn, har jeg været en sucker for de store, realistiske dramaer. Græske tragedier. Samtlige lidelseshistorier fra serien Virkelighedens Verden. Christiane F. Farven Lilla. Leonora Christine, Sixten Sparre og Elvira Madigan. Alt, hvad der kunne krybe ind under huden på mig og kradse i min sjæl og for en stund løfte mig ud af min egen knapt så dramatiske virkelighed. I dag bor jeg i København og med helt uhyggelig præcision lige oven i det sted, hvor Christian den Syvendes livlæge hans kone Caroline Mathildes elsker J. F. Struensee i sin tid fik sat sit afhuggede hoved og parterede krop på hjul og stejle. Tilfælde, siger du? Det gør jeg sådan set også, men ikke desto mindre passer sammentræffet perfekt i mit eget selvbillede.

Jeg har siden min debut i 2002 udelukkende skrevet realisme simpelthen fordi, det er den genre, som flår allermest i mig som forfatter, og som flytter mig mest som læser. Den gode historie, som bevæger mig, og som sætter noget i gang i mig. Mine udgivelser spænder fra coming-of-age historier som ”Arangutang” og ”En dag skinner solen også på en hunds røv” til tragiske kærlighedsdramaer som ”Dig og mig ved daggry”, men fælles for dem alle er, at de handler om unge mennesker, som er en målgruppe, jeg har en enormt stor forkærlighed, omsorg og respekt for. Jeg er derfor også super glad for, at det både er inden for den realistiske genre og netop et ungt menneske som dig, jeg får lov til at undervise på Brønderslev Forfatterskole til sommer.